20 September 2014

KEHILANGAN

Sebelum saya mula,  bagaimana kesihatan sahabat-sahabat sekalian?

Bagaimana iman sahabat-sahabat? sihat?

Pada kali ini , saya ingin berkongsi sedikit tentang topik yang bertajuk "Kehilangan". Bila kita dengar sahaja ayat kehilangan , pasti kita akan bayangkan kesedihan , pengalaman dan saat-saat kita bersama orang yang kita sayang. Ini kerana bukan mudah untuk kita kehilangan orang yang kita sayang terutama ibu bapa dan ahli keluarga. Disaat kita kehilangan orang yang kita sayang pasti kita tidak berhenti bersedih , tidak menerima ketentuan dan sebagainya. Jadi disini saya ingin berkongsi sedikit tips tentang cara untuk menerima segala ketentuannya.



1.  Segalanya Pasti Ada Sebabnya.
              
  Disini pasti kita tahu yang segala perancangan ALLAH SWT itu adalah sebaik-baik perancang. Hal ini kerana apa yang dirancang adalah demi kebaikan kita dan bukan untuk keburukan kita. Dengan kehilangan yang kita terima , ALLAH SWT akan gantikan dengan yang lebih baik yang kita tidak nampak pada waktu kini dan mungkin pada waktu akan dtg.

2. ALLAH SWT Sayang Akan Kita.
              
  ALLAH SWT  memberi ujian dan dugaan adalah kerana ALLAH sayangkan kita dan mahu kita ingat akannya. Disinilah peluang kita , disaat kita jatuh mengadulah pada ALLAH SWT dengan sepenuh hati maka hati kita akan semakin tenang dan semakin sayang padanya. Jadi janganlah kita menyalahkan pada takdir tetapi yakinlah takdir itu sememangnya memberi kebaikan pada kita In shaa ALLAH.

3.  Pengalaman Mendidik Kita.

 Yakinlah , segala yang ditetapkan adalah untuk menjadikan kita semakin kuat menempuh dugaannya. Apabila kita sudah susah , segalanya menjadi semakin mudah dan tenang. Ini kerana pengalaman kita yang sedih , duka dan kecewa menjadikan kita semakin mudah menghadapi kekecewaan selepas ini. Jadi percayalah , dengan semua ini  anda menjadi semakin kuat dan tabah menghadapi dugaan selepas ini.

Moga dengan sedikit  perkongsian ini , kita semakin percaya dengan ketetapan ALLAH SWT. Tidak lupa juga sentiasa menghadapi hidup ini dengan penuh ceria dan gembira. Ini kerana jika kita gembira , semua orang akan bertambah gembira.

p/s: Nukilan daripada seorang hamba Allah

                

Comments
0 Comments

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...