25 Mac 2013

Ceramah Motivasi oleh Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood


HAI........ *lambai-lambai tangan*


Assalamualaikum  w.b.t dan selamat sejahtera, apa khabar iman sahabat-sahabat  sekalian ? Diam sejenak.Tepuk dada  tanya iman *tepuk-tepuk dada* . Gulp...... Marilah kita sama-sama beristighfar.Tidak lupa juga selawat dan salam buat Rasul junjungan kita Nabi Muhammad SAW. Alhamdulillah dengan  rahmat dariNya kita masih lagi diberi kesempatan untuk bertaubat, yeayyyy ! Pastinya muslimin muslimat sekalian rindu untuk membaca post terbaru Perdiqma. Alhamdulillah, dengan izinNya, kami berkesempatan menggunakan masa Allah ini untuk memberi makanan rohani buat anda semua, Baiklah, baru-baru ini pelbagai aktiviti telah dianjurkan oleh  pihak  Perdiqma dan kolej , antaranya ialah Ceramah Motivasi oleh Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood dan suami beliau, Ustaz Wan Aqasha  pada 22 Mac 2013 di Dewan Sri Gema Kolej Profesional MARA Beranang, Selangor. 



Pada hari tersebut, tepat jam 2.30 petang, warga KPMB  telah berkumpul di dalam dewan dengan niat yang begitu berkobar-kobar untuk mendapatkan ilmu, perghhhh ~~~ !  Dalam masa yang sama, biro makanan Perdiqma juga mengambil kesempatan membuka gerai jualan menjual makanan ringan di luar dewan bagi para pelajar. Ketibaan penceramah disambut dengan tepukan gemuruh dari para pelajar, yummyy !!. Kemudian, tajuk yang dikupas pada hari itu ialah Sahsiah Kearah Akademik Cemerlang, Sahsiah Gemilang, dan Pelajar Terbilang. Subhanallah tajuk yang sangat menarik untuk dikupas. 

 


 
 Aksi santai oleh Ustazah dan suami beliau amat menarik perhatian para hadirin, mereka semua mendengar dengan khusyuk dan diselangi dengan sedikit tawa kerana lawak santai yang diselitkan ketika ceramah. Pengisian yang begitu memberi impak kepada para hadirin. Ceramah motivasi telah tamat pada jam 5 petang. Dalam masa yang sama, Ustazah juga ada membuat jualan Kopi Senyum *senyum sampai telinga*, hasil idea beliau dan suami juga beberapa CD alunan nasyid dan zikir.  Setelah itu, para VIP dijemput ke bilik banquet untuk menjamu selera. Majlis bersurai. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar. Terima kasih kepada semua pihak yang terlibat. Allahuakbar !!



Antara pengisian Ceramah Motivasi “Sahsiah Kearah Akademik Cemerlang, Sahsiah Gemilang, dan Pelajar Terbilang” oleh Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood dan suami beliau, Ustaz Wan Aqasha : 

LAKUKAN 7S : 

· Solat
· Syukur
· Sabar
· Sayang
· Salam & senyum
· Sungguh-sungguh
· Soleh Solehah

HINDARKAN 7M : 

· Malas
· Marah
· Mengumpat
· Membuang masa
· Maksiat
· Makan yang haram
· Menderhakai Ibu bapa


UNTUK TENANGKAN HATI :

1. Solat on time.
2. Baca al-Quran setiap hari.
3. Berkawan dengan orang yang positif.
4. Sentiasa hadir ke majlis ilmu. 
5. Sentiasa berdoa kepada Allah supaya ditenangkan hati.

PETUA MEHILANGKAN RASA MARAH : 

1.   Sentiada ada air sembahyang
2.   Selalu baca "Auzubillahiminashaitaanirrajiim"
3.   Elak makan daging merah
4.   Jangan lawan orang yang tengah marah













Semoga bermanfaat. Wassalam. *fuhhh*
Jumpa lagiiiii.












Comments
0 Comments

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...