12 Disember 2013

Allah Menguji Kerana Manusia Mampu Menghadapinya


Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

Sedikit coretan pengalaman membantu mangsa banjir di Kuantan pada 7 & 8 Disember 2013.

Ceritanya bermula disini, saat hening pagi pada jam 3, dibasahi sang hujan yang menangis lebat, kami diminta berkumpul di Shell Taman Melati, Gombak. Kemudian kami menyusur ke NSK Selayang untuk membeli barang2 keperluan mangsa banjir menggunakan hasil wang sumbangan.Tepat jam 6 pagi kami mulakan musafir kami ke kuantan.

Jam lebih kurang 11 pagi kami melaporkan diri di pejabat ikram pahang dan bertemu dengan pegawai bertugas disana bernama pak ngah. Disana kami mengosongkan kenderaan dengan mengeluarkan barang2 sumbangan yg dibawa. Kemudian kami diarahkan membantu sebuah rumah mangsa banjir di Kg Sungai Isap.

Al-Kisah di kg sungai isap. Sang mentari berdiri tegak, tetapi dilindungi bayang awan yang gelap. Berderai derai air membasahi bumi. Lebih kurang jam 12 kami mulakan tugasan membersih sebuah rumah. Kerahan tenaga seramai 11 orang (team weekenders), 4 orang (unit amal) dan 3 orang (ikram).

Al-kisah tuan punya rumah.
Jikalau kita hilang sebuah telefon bimbit, kian perit rasanya. Lain cerita tuan punya rumah, mesin basuh, peti ais, set meja makan, sofa, tv, komputer riba, komputer atas meja, telefon bimbit rata-ratanya kesemua peralatan didalam rumah telah ditengelami air. Jika dulu permainan komputer menjadi mainan kini si anak kecil leka bermain mainan yang sudah ditengelami air. Si ibu pula leka membelek belek harta yang mampu diselamatkan dan rata-ratanya 90% tidak mampu diselamatkan. Si anak teruna bertanyakan kemana komputer bimbitnya, melihat komputer yang tiba tiba uzur, hanya anggukan kepala dapat dilihat tanda akur. Si anak gadisnya lincah membuang air keluar, tetapi perasaan hatinya sangat hiba menanggung ujian. Selut dan bauan yang kurang enak bergabung membaluti rumah ini. Tatkala leka mengemas, tuan rumah meminta diri utk menunaikan solat fardhu. Menjadi pengajaran kpd kita, walau banyak mana ujian menimpa, solat fardhu jangan tinggal.

“Kamu sungguh-sungguh akan diuji terhadap hartamu dan dirimu. Dan (juga) kamu sungguh-sungguh akan mendengar dari orang-orang yang diberi kitab sebelum kamu dan dari orang-orang yang mempersekutukan Allah, gangguan yang banyak yang menyakitkan hati. Jika kamu bersabar dan bertakwa, maka sesungguhnya yang demikian itu termasuk urusan yang patut diutamakan,” (ali-Imran: 186)



 




Ini merupakan sebahagian daripada Alumni Perdiqma yang telah menyertai misi kemanusiaan membantu mangsa-mangsa banjir di Kuantan bersama Weekenders club. SubhanaAllah, mereka diuji dengan begitu berat ujian. Melayan perasaan kerana ujian yang sedang melanda hanya menambah beban yang ada dijiwa. Semakin dilayan, semakin hebat kesannya. Semakin derita rasa dijiwa. Rasa sedih akan menjalar disetiap pelusuk jiwanya sehingga dia merasakan dialah yang paling derita dan orang-orang disekelilingnya pasti tidak memahaminya. akhirnya menjadilah dia orang yang berputus asa kerana ketidakmampuan menanggung derita dijiwanya.

Ya Allah, Apa yang diuji oleh-Mu adalah apa yang termampu ditanggung oleh hamba-hamba-Mu.

Sedarlah wahai manusia, Allah tidak akan membebani hamba-hambaNya melainkan apa yang termampu dihadapi oleh mereka. Sebagaimana firmannya yang bermaksud :

Allah tidak memberati ( menguji ) seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya…. 

(Surah al-Baqarah 286)

Malah Rasulullah SAW sendiri turut menyebut di dalam hadisnya yang bermaksud :

Satu ketika Nabi saw ditanya “Siapakah orang yang paling berat ujiannya?”. Maka Baginda menjawab:

“Para Nabi, kemudian orang yang seperti mereka sesudahnya, dan orang semacam mereka berikutnya. Seseorang itu akan diuji sesuai dengan kadar agamanya. Apabila orang itu kuat agamanya maka semakin keras ujiannya. Kalau agamanya lemah maka dia akan diuji sesuai dengan kadar agamanya. Maka musibah dan ujian itu sentiasa menimpa seorang hamba hingga dia ditinggalkan berjalan di atas muka bumi dalam keadaan bersih dari dosa.” (Riwayat Imam Tirmizi)

Sesungguhnya Allah tidak akan berlaku zalim kepada hamba-Nya. Setiap yang diuji itu adalah sesuai dengan tahap kemampuan hamba-Nya. Cuma sebagai hamba, hendaklah berusaha untuk mengatasinya. Sekiranya seseorang itu tidak berusaha untuk mengahadapinya, sudah pasti mereka tidak mampu berhadapan dengan ujian yang sedang menimpanya. Sudah pasti jiwanya akan semakin lemah dan akhirnya putus asa semakin mendekatinya. Inilah yang paling ditakuti bakal menimpa seseorang manusia itu. Ya, putus asa!

Berusahalah dan yakinlah Allah akan membantumu.

Wahai manusia, yakinlah dengan sepenuhnya bahawa Allah akan membantumu. Berusahalah dan bertawakallah kepadaNya dengan sepenuh jiwa. Pasti pertolongan Allah itu akan datang kepadamu. Tiada pergantungan yang sehebat-hebatnya melainkan meletakkan sepenuh kebergantungan itu kepada Allah semata-mata. Percayalah, makhluk tiada upaya walau sebesar zarah sekalipun untuk membantumu, melainkan Allah jualah yang berkuasa menyelesaikan masalah yang sedang dibebani olehmu itu.

Setiap yang diuji itu semuanya baik-baik belaka.

“Sungguh mengkagumkan urusan seorang mukmin. Sesungguhnya semua urusannya adalah baik. Dan hal itu tidak akan diperoleh kecuali oleh seorang mukmin. Apabila dia mendapatkan kesenangan, maka dia bersyukur. Maka hal itu merupakan kebaikan baginya. Dan apabila dia ditimpa kesusahan maka dia bersabar. Maka itu juga merupakan kebaikan baginya." (Imam Muslim)

Apabila seseorang itu telah mencapai tahap kebergantungan dan keyakinan yang sebenar-benarnya kepada Allah, maka segala ujian yang menimpanya itu akan diterima dengan redha dan kesabaran. Sekiranya datang kesedihan dalam hatinya maka bersegeralah dia beristigfar memohon keampunan kepadaNya dan akhirnya hatinya kembali tenang menerima ujian yang sedang menimpanya. Pada mereka, setiap ujian itu semuanya baik-baik belaka.

Khabar gembira apabila diuji
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

“Tidaklah ada suatu musibah yang menimpa seorang muslim melainkan Allah akan menghapuskan dosa dengannya walaupun duri yang menusuk badannya.” 

(Imam al-Bukhari dan Muslim)

Allah berfirman yang bermaksud :

“Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.” (al-Insyirah : 6)




Peserta misi adalah Ahmad Sofyan Hussein merupakan Alumni Perdiqma yang menyertai misi bersama Weekenders Club.

Rujukan: http://myibrah.com/allah-menguji-kerana-manusia-mampu-menghadapinya



Comments
0 Comments

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...