18 April 2011

Program Asas Kepimpinan Islam 2011 (PAKI 2011)

Pertama kalinya, pada 9 April 2011 satu program kerjasama antara PERMUDA (Persatuan Dai'e Muda)dari KKTM dan PERDIQMA dari KPMB telah diadakan bertempat di Kolej Kemahiran Tinggi Mara (KKTM). Program kerjasama Asas kepimpinan Islam Permuda dan Perdiqma ini lebih berkonsepkan perkongsian tentang asas- asas yang perlu ada pada seseorang pemimpin Islam. Objektif program ini adalah untuk menyediakan generasi pelapis pemimpin gerakan dakwah yang mantap dan konsisten dalam perjuangan Islam.  Program ini juga bermottokan ‘Berakhlak, Berbudi & Istiqamah’.


 Para peserta sedang mendengar slot yang sedang disampaikan oleh fasilitator

Kursus ini melibatkan 10 orang fasilitator dari PERDIQMA, 8 orang peserta dari KPMB, dan 30 orang peserta dari Permuda KKTM. Program yang bermula pada jam 8 pagi didahului dengan pendaftaran peserta dan diisi dengan beberapa slot perkongsian yang sangat menarik. Antaranya slot pertama yang berkongsi dan merungkai persoalan tentang “Mengapa Perlu Gerakan Dakwah Bergerak Secara Berjemaah/Organisasi? Slot kedua pula perkongsian tentang Sifat Pemimpin: Seharusnya Bagaimana? Selain itu, modul 1 yang membincangkan tentang Interpersonal Skills: “Makarons With Musfirah Asri”. Modul ini membincangkan bagaimana untuk kita menjadi seorang pemimpin yang berani untuk tampil kehadapan dan bersuara. Modul kedua pula mengeketengahkan bagaimana “Persediaan Asas Menjadi seorang pendakwah.


Peserta muslimin sedang membuat presentation tugas yang diberikan 
Peserta muslimat sedang membuat presentation tugas yang diberikan


Kemuncak program ini adalah modul LDK (Latihan dalam kumpulan) yang diberi nama “All Out”. Untuk modul ini setiap kumpulan diberi satu tugasan untuk membuat satu program dan membina satu ‘story board’ untuk menceritakan bagaimana penghasilan sesuatu kertas kerja sebelum membuat sesuatu program. Selepas itu peserta ditugaskan untuk membentangkan ‘story board’ yang telah dibina. Sememangnya semua peserta mempunyai bakat terpendam dan sangat kreatif ketika melakukan tugas ini. Program yang berakhir jam 6.30 petang ini diakhiri dengan penyerahan cenderahti kepada para peserta.



Pengerusi PERMUDA sedang menyampaikan cenderahati kepada Aizudin Jamalan selaku pengerusi PERDIQMA


Semoga dengan adanya program seperti ini dapat menyuntik semangat baru untuk meneruskan organisasi dakwah supaya lebih berkembang dan bertahan. Kerana sudah lumrah dunia yang dihiasi dengan pelbagai dugaan yang tidak akan pernah berhenti menduga. Allah telah berfirman:



“Wahai orang-orang yang beriman, sekiranya kamu membela (agama) Allah, nescaya Allah membela kamu dan meneguhkan tapak pendirian kamu”(Muhammad : 7)

Para peserta dan fasilitator muslimin
 Para peserta dan fasilitator muslimat


Jadi janganlah kita berhenti untuk berjuang kerana agama Allah….


Sekalung budi dan ribuan terima kasih diucapkan kepada PERMUDA dan pengarah program, En. Muhammad Asyraf Bin Hassan @ Zulkifli serta ajk yang lain yang terlibat: Zulhafiz Bin Buyong, Ahmad Sufian Bin Sokhaimi, Nurul Afiqah Bte Ishak, Nur Najwa bt Abdullah Hafiz serta semua yang terlibat bagi menjalankan prgram ini.

Comments
0 Comments

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...