23 April 2011

MINGGU KESENIAN ISLAM


 Pada 13 April hingga 16 April 2011,satu program yang  bertemakan islamik iaitu “Minggu Kesenian Islam ” telah didakan di KPMB. Program ini telah diadakan khusus buat pelajar  Kolej Professional Mara Beranang dan telah dianjurkan oleh  PERDIQMA KPMB. Minggu kesenian Islam yang berjalan selama seminggu ini di isi dengan beberapa aktiviti menarik dan sangat berfaedah untuk pelajar KPMB. Antara aktiviti yang telah diadakan ialah seperti  pertandingan Video Pendek, Nasyid, Syarahan, Poster, Hafazan, Azan dan Treasure Of Iman. Dengan pertandingan yang diadakan ini diharap dapat mencungkil dan mangasah bakat para siswa dan siswi dari segi pengetahuan Islam. Pertandingan ini terbuka kepada semua pelajar siswa dan siswi.

Di samping itu juga, minggu kesenian Islam ini juga diselitkan satu pengisian yang sangat menarik dan berguna iaitu ceramah “ Bersamamu Palestin”. Ceramah yang diadakan pada hari khamis malam jumaat bertempat di surau An-Nur ini telah disampaikan oleh Dr Syed Muhamad Halim Bin Syed Hassan iaitu salah seorang sukarelawan dari floatila Mavi Marmara. Beliau serba sedikit berkongsi pengalaman beliau ketika peristiwa Kapal Mavi Marmara yang diserang hendap oleh komando laknatullah Israel. Perkongsian yang diberikan diharap serba sedikit dapat memberi kita kesedaran, pengetahuan dan keinsafan tentang situasi sebenar saudara kita di Palestin, Gaza dan tempat-tempat lain yang sedang ditindas oleh musuh-musuh Islam. Selain itu, ceramah ini diharap dapat memberi kesedaran kepada pelajar tentang kepentingan dan tanggungjawab sebagai seorang khalifah yang peka dan mengambil tahu tentang permasalahan umat Islam di masa sekarang.

Selain itu juga, ceramah ini bertujuan untuk memberi maklumat tentang keadaan yang sedang berlaku dan langkah yang perlu diambil oleh umat Islam,terutamanya golongan remaja Muslim. Melalui cara ini para pelajar dapat memperbaiki diri dan ilmu pengetahuan yang sedia ada.

Tujuan program ini diadakan adalah untuk para pelajar mendalami cara hidup Islam yang sebenar dan dapat disematkan dalam jiwa setiap umat Islam. Program ini juga dapat menanamkan unsur-unsur Islamik dalam jiwa remaja kini yang boleh membawa perubahan untuk mengatasi permasalahan sosial pelajar.

Setelah seminggu berlalu, majlis penutup Minggu Kesenian Islam telah diadakan pada malam hari terakhir program. Para pelajar dan pensyarah dijemput hadir bagi memeriahkan majlis penutup. Pada awal majlis penutup jemputan dihidangkan dengan sedikit tayangan ilmiah. Seterusnya majlis diteruskan dengan ucapan  oleh Ustaz Madzan Bin Md Yausuf, Timbalam Pengarah Hal Ehwal Pelajar (HEP) dan seterusnya beliau merasmikan majlis penutup Program Minggu Kesenian Islam 2011. Pada malam penutup itu juga diserikan dengan penyampaian hadiah kepada para pemenang yang menyertai pertandingan yang telah diadakan sepanjang program. Bagi memeriahkan lagi majlis, kumpulan nasyid KPMB “Tilmiz Voice” telah dijemput hadir  untuk membuat persembahan sebagai halwa telinga jemputan.

Oleh itu, ribuan terima kasih kepada semua ajk terlibat dan siswa siswi yang sudi menyokong dan menyertai Minggu Kesenian Islam. Diharapkan program ini dapat diteruskan dari semasa ke semasa di masa akan datang dan taniah kepada para pemenang..Jumpa lagi pada Minggu Kesenian Islam yang akan datang, InyaAllah..
                  
Oleh: NOOR SYAHIRAH HUSNA BT MD NASIR

Comments
0 Comments

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...