26 November 2011

Ucapan Presiden Sempena Maal Hijrah



Assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh.


Salam ukhwah saya ucapkan kepada semua warga KPM Beranang yang dirahmati Allah s.w.t. Marilah kita bersama-sama bersyukur kehadrat Allah s.w.t dengan izin-Nya,kita dapat hidup untuk beribadah kepada-Nya dengan tidak sekali-kali melakukan perkara yang mungkar ataupun yang ditegah oleh Allah s.wt. Berakhirlah tahun 1432hijrah setibanya maghrib pada hari ini,hari sabtu bersamaan 29 Dzulhijjah 1432h, dan insyaAllah telah mendatangi kita tahun yang baru. Dengan ini,marilah kita bersama-sama berazam pada tahun baru ini untuk lebih bertaqwa kepada Allah s.w.t dengan sebenar-benar taqwa seperti ayat didalam al-Quran menyebut,

"Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah, dan hendaklah kamu berada bersama-sama orang-orang yang benar" (At-Taubah 9:119).

Dengan ini,sahabat yang dirahmati Allah s.w.t sekalian, taqwa itu berda didalam setiap diri insan, jadi, mengapa kita masih berdiam dan tidak mahu mengambil tahu tentangnya. 1 Muharram merupakan tarikh dimana Rasullullah s.a.w berhijrah dari kota mekah ke kota madinah.

Hijrah tidak semestinya dengan berpindah randah tetapi erti hijrah dari sudut bahasa, hijrah bermaksud berpindah dari satu tempat ke satu tempat atau berubah dari satu keadaan kepada satu keadaan lain. Dari sudut istilah pula, hijrah adalah meninggalkan sesuatu yang dilarang. Ini berdasarkan hadis daripada Abdullah bin Habsyi, bahawa Rasulullah saw bersabda yang bermaksud:

“Orang yang berhijrah ialah orang yang meninggalkan apa-apa yang dilarang oleh Allah.” (Hadis riwayat Abu Dawud)

Dalam makna yang lebih luas, hijrah difahami sebagai perpindahan dari suatu keadaan tidak baik kepada keadaan yang lebih baik. Contohnya, meninggalkan ajaran bertentangan dengan Islam dan kembali kepada ajaran Islam sebenar. Pada asasnya, peristiwa hijrah bukan saja berlaku kepada Nabi Muhammad tetapi turut dilakukan oleh nabi yang lain atas perintah Allah. Nabi Ibrahim umpamanya diperintahkan Allah berhijrah ke satu tempat yang lain seperti mana firman-Nya al-Quran yang bermaksud:

“Setelah Nabi Lut beriman kepada-Nya dan Nabi Ibrahim pun berkata: Aku hendak berhijrah kepada Tuhanku, sesungguhnya Dialah jua yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.” (Surah al-Ankabut, ayat 26).

Hijrah juga mengajar makna perpaduan. Cuba renungkan kejayaan Rasulullah menyatukan dua kumpulan yang sebelum itu saling bermusuhan, iaitu Aus dan Khazraj. Atas nama persaudaraan dan demi kasih sayang kepada Allah, dua kumpulan ini akhirnya dapat disatukan.

Saya dengan ini berharap agar kita seluruh umat Islam didunia terutama di KPM Beranang berusaha bersama-sama bersatu demi menegakkan agama Allah yang tercinta ini. Saya juga berharap agar kita dapat menghijrahkan diri dari perkara yang kurang baik kepada yang baik sama ada dari segi kokurikulum mahupun kurikulum dan InsyaAllah kita bertemu di semester hadapan. Allah huakbar!

Danial Ifran
Presiden PERDIQMA 2012

Comments
0 Comments

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...