4 April 2012

PROGRAM KEMASYARAKATAN ORIENTATION COMMITEE

Assalamualaikum..

Pada 1 April yang lalu, Orientation Commitee Kolej Profesional Mara beranang telah mengadakan program "Dekat Padamu" di Rumah Orang-orang Tua Seri Kenangan, Hulu Kinta, Perak. program seperti ini dibuat bertujuan untuk memupuk semangat persaudaraan antara insan. di samping itu, dapat juga menjalin ukhwah serta mencipta pengalaman.

Orientatiaon Commitee telah bertolak dari kolej pada malam 30 March pada jam 12.30 a.m. sebelum bertolak, kami berkumpul di hadapan bilik peers serta diberi peringatan tentang barang barang yang perlu dibawa. pengerusi (OC) saudara shazlan tahir mengulaskan serba sedikit tentang beberapa peraturan dan etika ketika melawat.

Selepas selesai penerangan, kami mula bertolak pada jam 1.00 pagi. walaupun mengantuk, perjuangan harus diteruskan. keazaman dan semangat dilipat rapi di dalam diri. perjalanan kami dari beranang ke perak mengambil masa lebih kurang 5 jam. setiap perjalanan kami lalui dengan penuh kesabaran. setelah hampir 5 jam perjalanan, Alhamdulillah, akhirnya kami selamat tiba di tempat yang dituju. kami tiba pada jam 5.5o pagi. kami memilih untuk menginap di Homestay yang bernama '' Homestay Maklong". Homestay tersebut terletak di daerah Tambun dimana daerah tersebut berdekatan dengan Hospital Bahagia yang akan kami kunjungi.

Demi melepaskan kepenatan, kami mengambil keputusan untuk tidur sebentar sebelum waktu subuh merangkak tiba pada jam 6 a.m. selepas menunaikan solat subuh, kami menyiapkan diri untuk ke Rumah Orang Tua Seri Kenangan di Ulu Kinta, Perak. Perjalanan kami ke rumah tersebut mengambil masa selama 30 minit. hospital tersebut mengandungi keluasan seluas 18 ekar. saiz hospital tersebut yang besar bukan sahaja memuatkan pesakit gila sahaja, bahkan memuatkan hostel, office, tam,an permainan, kedai-kedai, ladang, rumah warden dan kemudahan yang lain. rumah orang tua yang ingin kami kunjungi terletak di bahagian yang paling akhir. pendek kata, perjalanan kami menuju ke rumah orang tua tersebut agak jauh.

Setibanya kami tiba di rumah orang tua tersebut, kami dijemput oleh pegawai bertugas mereka. pegawai bertugas tersebut kemudiannya menjemput kami ke dalam untuk mendengar ucapan perasmian dan kata kata ''selamat datang'' oleh pengarah rumah orang tua ulu kinta. setelah itu, pengarah menjemput kami untuk memulakan program khidmat kami iaitu melayan serta beramah mesra dengan penghuni rumah tersebut. setiap OC dibahagikan kepada dua kumpulan, iaitu perempuan dan lelaki. yang perempuan akan melawat penghuni perempuan manakala lelaki pula sebaliknya. sepanjang kami beramah mesra, bermacam macam kisah yang kami dengar, rintihan mereka ibarat jarum yang menusuk hati kami, ada di antara mereka yang gembira dan ada pula di kalangan mereka yang kurang upaya. perasaan yang menaburi hati kami pada masa itu hanya Allah yang tahu bagaimana pilunya melihat keadaan mereka yang dhaif dan serba kekurangan.

Setelah hampir 1 jam setengah kami melakukan khidmat masyarakat. akhirnya sampailah sudah ke majlis penutup. majlis penutup di dahulukan oleh ucapan tuan pengarah orang tua seri kenangan dan dirasmikan oleh ketua pemuda B4. kata ketua pemuda itu, sebagai anak muda, program seperti inilah harus dianjurkan bagi membangkitkan semangat perjuangan jati diri. majlis diakhiri dengan penyampaian cenderahati dari saudara shazlan, pengarah Orientation Committee kepada pengarah rumah orang tua sri kenangan. tidak kurang itu, saudara shazlan juga menerima cenderahati daripada tuan pengarah rumah orang tua sebagai tanda penghargaan dan kenang-kenangan.

Pilu hati kami semasa hendak berpisah dengan penghuni rumah tersebut, setiap sayup pandangan mereka menampakkan impak kedhaifan yang mampu mengalirkan air mata. walaubagaimanapun kami semua berasa gembira kerana dapat mencurahkan bakti kepada mereka walaupun hanya seketika.

Pada keesokan harinya, kami berkunjung pula ke ''Lost world of Tambun'' sebagai program riadah. Lost world of tambun ini terletak di daerah tambun yang mana lokasinya tidak jauh dari homestay kami. tempat ini dikunjungi bagi merehatkan diri akibat kepenatan dari segi mental dan fizikal. kami bertolak ke sana pada jam 10 pagi dan pulang pada jam 1.45 tengahari. walaupun semua berasa penat, tetap terdetik kegembiraan dan kepuasan di hati kami.

Dari Lost World Of Tambun, kami terus bergerak ke destinasi yang seterusnya iaitu Tanah Tinggi Cameron Highlands. lokasi tersebut juga termasuk dalam salah satu program riadah kami di samping dapat menimba pengalaman dan minda. perjalanan bas menaiki Tanah Tinggi cameron mengambil masa lebih kurang 1 jam setengah. di sana, kami berkunjung ke beberapa tempat yang menarik, iaitu ladang strawberry, bukan itu sahaja, kami juga berpeluang menikmati hidangan dessert berasaskan strawberry.

Setelah hampir 2 jam setengah kami berjalan di sana, kini tibalah waktu untuk kami bertolak pulang semula ke KPM beranang. kami bertolak pulang pada jam 7 malam dan tiba di kolej pada jam 1.45 pagi. perjalanan kami memakan masa lebih kurang 5 jam.

Setelah tiba di kolej, terserlah wajah wajah kami yang berada dalam kepenatan yang teramat. sungguhpun begitu, hati kami berasa gembira dengan perjalanan selama dua hari tersebut. ini kerana, program ini bukan sahaja dapat berbakti pada masyarakat, bahkan juga dapat membuka mata tentang aspek kehidupan serta luasnya pemandangan hidup ini. pengalaman yang ditimba sangat bernilai. bak kata pepatah, jauh perjalanan luas pemandangan. semoga program-program seperti ini dapat diadakan lagi bagi memupuk nilai mahmudah dalam diri. Insyaallah...

-SHAZWAN-

0 Comments

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...