1 April 2012

Taekwando Di KPMB







SEJARAH PERSATUAN

Taekwondo, merupakan seni mempertahankan diri dari Korea yang paling masyhur. Tae bermakna "menumbuk"; Kwon bermakna "menendang"; dan Do bermakna "cara" atau "seni". Jadi, Taekwondo bolehlah diterjemahkan secara kasar sebagai "seni menendang dan menumbuk".

Persatuan Taekwondo di Kolej Professional Mara Beranang mula diberi nafas baru oleh Muaz bin Ahmad Abd Garni seorang siswa KPM Beranang dengan mendapat suntikan semangat daripada Dr Mohd Yatim bin Nawai pada tahun 2010. Pesatuan ini rasmikan oleh Datuk Dr. Norazmadinaz bin Che Ahmad Saman pada 21 Julai 2011. Dengan perasmian tersebut secara rasmi persatuan ini beroperasi.

Persatuan Taekwondo KPMB mempunyai dua orang penasihat iaitu Pn Norazimah Binti Nasir dan Pn Rozana Binti Suman. Dengan visinya mejadi sebuah persatuan yang ungul dalam membentuk siswa dan siswi berdisplin. Persatuan ini sedang mengukir nama baru di arca dunia taekwondo Malaysia. Persatuan ini pernah disertai lebih 150 siswa dan siswi di KPM Beranang sejak tahun 2011 sehingga kini.


PENCAPAIAN TERKINI

Menyertai kejohanan INTEC 4TH INVITATIONAL TAEKWONDO CHAMPIONSHIP 2012 pada 23/3/2012 hingga 24/3/2012.
Pada kejohanan tersebut, ahli taekwondo telah meraih 7 pingat iaitu 6 gangsa dan 1 perak.




KATA-KATA

JURULATIH
ESTER: Semua peserta bersemangat kental serta tidak takut semasa berlawan. Tetapi kekurangan peralatan Persatuan yang mempengaruhi corak persembahan di kejohanan. Peralatan amat penting bagi membentuk teknik yang betul semasa bertanding.



SEKARANG
Ahli persatuan tengah menyiapkan diri bagi menyertai pertandigan terbuka UKM pada bulan julai tahun 2012.

Dengan mempelajari ilmu bela diri, seseorang akan memliki bekal untuk menangkis serangan serta mematahkan usaha lawannya.

antara gambar dihari pertandingan dan latihan taekwando



Comments
0 Comments

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...