22 Oktober 2012

Program Khidmat Rumah Kebajikan Siti Nuraini Kajang

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani..

Syukur kehadrat Allah swt keranan pada kali ini,Biro Dakwah dan Program pertama kalinya menganjurkan khidmat masyarakat. Pada kali ini, khidmat masyarakat dianjurkan dengan kerjasama rumah kebajikan orang tua-tua Siti Nor Aini di Kajang,Selangor. Seramai 40 orang peserta dan seorang guru pengiring iaitu Ustaz Abduh menyertai khidmat masyarakat kali ini.

Sebelum bergerak ke rumah kebajikan,kami bersama-sama solat berjamaah di surau An-Nur KPM Beranang. Pada jam 7.30 pagi,kami bersama-sama menunggu ketibaan bas dan tepat jam 8.00 pagi,kami bergerak ke rumah kebajikan Siti Nor Aini Kajang. Setibanya disana, kami diberikan sedikit taklimat oleh penyelia rumah kebajikan saudara Abdul Rahman dan sedikit tazkirah oleh Ustaz Abduh. Selepas itu,kami mengerjakan solat sunat dhuha dan kami dibahagikan kepada 6 kumpulan,3 kumpulan lelaki dan 3 kumpulan perempuan. Kumpulan pertama dan kedua diberikan tugas mengemas kawasan surau. Kumpulan ketiga menyucikan tandas,kumpulan keempat mengemas dapur kumpulan kelima mengemop lantai dan cuci aquarium dan kumpulan terakhir mengemas almari. Masing-masing menjalankan amanah sebagai hamba Allah dengan penuh tekun.

Selesai bergotong royong,kami beramah mesra dengan orang tua-tua disana dengan berbual,bermain dan bernyanyi. InsyaAllah,dengan aktiViti yang dijalankan ini,Allah memberi rahmat dan berkat kepada para peserta. Tepat jam 12.00 tengah hari,kami bersama-sama makan dan tidak dilupakan untuk beramah mesra,menyuap warga emas makan. Sungguh menyeronokkan dan terasa seperti ayah sendiri. Sesudah itu,kami bersama-sama menunaikan solat zohor berjamaah. 






Tiba masanya untuk kami meninggalkan para warga emas Rumah Kebajikan Siti Nor Aini. Sungguh sebak didada untuk meninggalakan mereka. Kami kemudian mengucapkan selamat tinggal kepada mereka dan ada suatu ketika,salah seorang warga emas memelok salah seorang dari kami dan mengucapkan "raya haji,jenguklah pakcik" menitis air mata warga emas tersebut dan kami tidak dapat menahan sebak. InsyaAllah,kami sentiasa mendoakan agar warga emas ini senantiasa dirahmati dan diredhai Allah dengan hadirnya sifat kesabaran didalam diri. Allahhuakbar!

Comments
0 Comments

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...