17 Oktober 2012

Aktiviti Khidmat Masyarakat Di Pantai Morib 2012

Bismillahhirrahmanirrahim..

Syukur ke hadrat Allah swt dengan izin dan limpah kurniaNya,PERDIQMA dapat menjayakan program Khidmat Masyarakat Di Pantai Morib Banting,Selangor. Aktiviti diadakan pada 14 Oktober 2012 disertai oleh 90 orang peserta,10 Ajk dan 5 orang guru pengiring. Program ini telah dianjurkan oleh PERDIQMA dengan kerjasama Majlis Daerah Kuala Langat(MDKL) dan Jabatan Pengajian Am KPM Beranang.


Program dimulai dengan peserta lelaki beriktikaf didalam surau dan bangun mengerjakan  Qiamullail pada hari program dan para peserta dikejutkan pada jam 4.45 pagi. Kami bersama-sama menunaikan solat sunat tahajjud,hajat,taubat dan diakhiri qiamullai dengan solat sunat witir. Selepas menunaikan qiamullai,kami bersama-sama membaca al-ma'thurat sementara menunggu kehadiran subuh. Ma'thurat diketuai oleh saudara Danial Ifran dan seterusnya kami meneruskan dengan solat subuh berjamaah di surau An-Nur.
Selesai solat subuh,kami bersama-sama saling bantu-membantu untuk mengemaskan barangan yang ingin digunakan semasa khidmat masyarakat berlangsung. Sedikit taklimat telah disampaikan oleh Ajk program dan tepat jam 7.30 pagi,kami bergegas ke pantai Morib untuk menjalankan hasrat dan tujuan kami.

Setibanya disana,kami berkumpul beramai-ramai bagi menjayakan majlis perasmian program ini. Dengan lafaz Bismillah,program ini di rasmikan oleh En. Miskon Bin HJ Karim selaku pemangku setiausaha MDKL. Alhamdulillah, Kami dibahagikan kepada 4 kumpulan dan setiap kumpulan mempunyai 19-20 orang. Kumpulan-kumpulan ini dibahagikan kerja mengikut tempat yang disediakan oleh MDKL dan khidmat ini bermula pada jam 9.00 pagi dan berakhir pada jam 11.00 pagi. Sedikit pengisian oleh ketua-ketua kumpulan kepada kumpulan masing-masing sehingga jam 12.45 tengah hari dan diikuti program dengan persediaan solat fardhu zohor berjamaah. Kami bersama-sama berjamaah di kawasan tepi pantai. Allahuakbar,bersolat bersama keindahan angin tiupan dari pantai menyebahkan kami mengingati Allah akan ciptaan yang tiada tandingan. Allahuakbar, Selesai solat,sedikit tazkirah disampaikan oleh Ustaz Abduh mengenai 7 golongan yang mendapat naungan arash dari Allah swt.




Selesai solat,kami meneruskan program dengan mengadakan sedikit permainan. Antara permainan yang kami main adalah, simpulan kasih dimana peserta perlu memegang tangan rakan2 secara silang dan perlu membuka silangan dengan tidak melepaskannya. Selain dari itu,acara tarik tali juga dipertandingkan oleh peserta lelaki sahaja. Permainan yang sangat menguji minda dan kekuatan ini mengingatkan kami bahawa,di dalam dunia ini,tiada sesiapa yang paling kuat dan bijak,semuanya adalah milik Allah dan kita hanya meminjam sahaja.

 
Selesai sudah program ini dan majlis ditutup dengan solat asar berjamaah ditepi pantai. Alangkah indahnya ciptaan Allah swt dengan menciptakan langit tidak bertiang dan angin tidak dilihat. Semoga program ini dapat memberikan kita pengalaman dan pengajaran baru untuk senantiasa mengingati Allah swt. INSYAALLAH.

Comments
0 Comments

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...