23 Ogos 2011

Iftar Ramadhan di KPMB

Ramadhan 1234 Hijrah..Alhamdulillah dengan izin Allah sekali lagi kita dapat melalui Ramadhan dan kini syawal sedang meniti ke penghujung. Namun begitu, walau ramadhan telah meninggalkan kita di situ ada terpalit beberapa memori indah terutamanya dalam kalangan ahli perdiqma sendiri.

Sepanjang Ramadhan 1234 Hijrah yang lalu pihak Perdiqma telah mengadakan beberapa aktiviti bagi memenuhi bulan ramadhan yang penuh barakah itu. Antara aktiviti yang terutama yang juga merupakan aktiviti tahunan Perdiqma ialah iftar jama'e Ramadhan di Surau Annur pada setiap hari Isnin hingga Khamis.Iftar ramadhan ini di uruskan sendiri oleh Biro Makanan dan Protokol Perdiqma. Apa yang menariknya ialah juadah nasi dan lauk untuk iftar ini dimasak sendiri oleh Biro Makanan secara gotong-royong dengan kerjasama dari pelajar lain.Gotong– royong memasak ini dimulakan pada jam 5 petang.

Saat Yang paling istimewa pada bulan Ramadhan ini ialah makanan yang disediakan oleh Biro Makanan dihidang di dalam talam dan dimakan secara beramai– ramai. Setiap satu talam yang disediakan dikongsi bersama seramai 6 orang siswa/siswi. Antara tujuan Biro Makanan menyediakan makanan di dalam talam ini adalah untuk mengeratkan lagi tali silaturrahim antara satu sama lain. Semasa berbuka inilah siswa dan siswi dapat berbual dan berkongsi cerita setelah penat pergi ke kelas dan menelaah pelajaran. Aktiviti ini dijalankan pada setiap bulan Ramadhan dengan harapan dapat mengeratkan lagi hubungan antara ahli PERDIQMA dan siswa– siswi diKPMB.

Antara aktiviti lain yang dijalankan adalah tadarus Al-quran yang telah dibahagikan kepada 10 kumpulan , 5 kumpulan muslimat dan 5 kumpulan muslimin.Aktiviti tadarus ini dijalan dari hari ahad hingga jumaat. Alhamdulillah kerana aktiviti tadarus itu berjaya dilaksanakan dengan diakhiri dengan Majlis Khatam Al-Quran Ramadhan dan Majlis Berbuka Perdana yang dijalankan di surau. Pada malam itu juga dijemput beberapa orang pensyarah, felo, ahli alumni Perdiqma dan para siswa dan siswi KPMB. Antara yang istimewanya pada malam itu adalah hidangan berbukanya iaitu nasi tomato, sate, dan aiskrim sebagai pencuci mulut. Terima kasih pada hadirin yang hadir.

Pada malam itu juga diselitkan penyampaian hadiah untuk semua pertandingan sempena ramadhan yang dianjurkan Perdiqma. Antara pertandingan yang diadakan sepanjang ramadhan adalah seperti pertandingan tazkirah, tulisan khat, menjawikan hadis, melukis poster, dan mencipta prototaip. Hadiah untuk semua pertandingan ini adalah wang tunai. Jadi taniah kepada semua pemenang yang mendapat 'duit raya'.

Alhamdulillah dengan izin Allah, semua aktiviti di atas dapat dilaksanakan. Semoga semua ahli perdiqma dan para siswa dan siswi tidak bosan atau jemu untuk membantu Perdiqma lagi.Terima kasih kepada semua yang telah membantu dalam menjayakan aktiviti-aktiviti ini. Hanya Allah saja yang dapat membalas jasa sahabat sekalian. Semoga Allah panjangkan umur kita dan berjumpa pada Ramadhan yang akan datang, InsyaAllah...

penolong biro makanan sedang sibuk menyediakan iftar


AJK biro Makanan yang bertungkus-lumus menyedikan iftar

Majlis Khatam Al-Quran Dibulan Ramadhan


Jemputan yang hadir pada Majlis Khatam Al-Quran

Comments
0 Comments

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...