18 Ogos 2011

Nuzul Quran @ KPMB


Alhamdulillah,pada Nuzul Quran yang baru saja berlalu, PERDIQMA telah menganjurkan berberapa aktiviti. bermulanya 17 ramadhan 1424 Hijrah bersamaan 17 Ogos 2011 pada jam 4.00 pagi, kami bersama-sama bangun untuk berqiamullail. Alhamdulillah,seramai 16 org lelaki dan 20 orang perempuan yang menghadiri qiamullail tersebut dan bersama-sama bertanggungjawab bagi menjalankan kewajipan sebagai hamba Allah didunia untuk beribadah dan memohon keampunan kepadanya. Walaupun pagi itu tidak seramai bala tentera Salahuddin Al-Ayyubi,tapi kami tetap meneruskan perjuangan demi memantapkan ukhwah para pelajar juga guru-guru di KPM Beranang. Setelah selesai menunaikan solat sunat tahajjud,hajat dan taubat, kami bersama-sama melaksanakan sunnah Rasullallah SAW untuk bersahur didalam surau An-Nur KPM Beranang. InsyaAllah,pagi yang penuh barakah itu diteruskan dengan solat subuh berjemaah dan sedikit tazkirah disampaikan oleh saudara Danial Ifran.


Subhanallah,pagi yang mulia itu tidak kami sia-siakan dengan tidur,(YA ALLAH,LINDUNGILAH KAMI DARI MELAKUKAN PERKARA YANG LAGHA) tetapi kami mengisi dengan mengadakan pertandingan tazkirah dan gotong-royong. Semua ahli perdiqma bersama-sama membantu membersihkan surau dan kawasan sekitar surau. Gotong-royong bermula pada jam 8.00 pagi. Ahli yang tidak mengenal erti letih bersama-sama menjayakan gotong-royong tersebut.


Biro Dakwah,Tarbiah dan Ekonomi berkumpul pada jam 7.30 untuk bersama-sama memikul tanggungjawab sebagai penganjur pertandingan tersebut. Kami menjemput Ustaz Imran Ramzi dan Ustazah Hafidzah sebagai juri. Dengan izin Allah SWT, setelah selesai pendaftaran, majlis pertandingan tazkirah bermula pada jam 9.20 pagi dipengerusikan oleh saudara Zulzairi dan majlis dibuka dengan surah Al-Fatihah dan doa yang diketuai oleh saudara Afif. Seramai 9 orang peserta yang meluangkan masa untuk menyampaikan ilmu pada pagi itu. Para pemenang akan diumumkan pada 25 Ramadhan bersamaan 25 Ogos pada jam 6.30 hingga 10 malam. kepada semua,jangan lupa untuk menghadiri,anda semua dijemput.




Allahhuakbar, selepas zohor pun ada lagi aktiviti yang PERDIQMA anjurkan. BUBUR LAMBUK!!! perasaan orang yang sedang berpuasa,memang begitu, apatah lagi bubur lambuk yang berada depan mata.(YA ALLAH,KAU KUATKANLAH IMAN KAMI AGAR KAMI MENDAPAT RAHMATMU DAN KEBERKATANMU DI BULAN RAMADHANMU YANG MULIA INI). Bubur lambuk selesai dimasak dalam masa 1jam 40 minit sahaja(tahniah kepada yang memasak) dan selepas itu,kami beramai-ramai menunaikan solat asar apabila telah tiba waktunya. Kepenatan terlihat disetiap wajah hamba Allah yang bertungkus lumus menjalankan aktiiti pada hari itu. tetapi dengan kekuasaah Allah,kami masih lagi bertenaga sehingga selepas asar, kami beramai-ramai memasak untuk majlis berbuka puasa.


Astaghfirullah, hari yang penuh dengan nikmat di bulan ramadhan sempena menyambut hari Nuzul Quran. Semoga Allah memberi peluang untuk kita semua menyambutnya sekali lagi pada Ramadhan Al-Mubarrak yang akan datang. Ya Allah Ya Tuhan Kami, sesungguhnya segala kebaikan itu datang dari Mu,kami berdoa kepada-Mu agar kami diberi peluang untuk berada pada hari yang mulia(Nuzul Quran) pada tahun hadapan. Alhamdulillah,Subhanallah,Allahuakbar..

Comments
0 Comments

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...