2 Ogos 2011

PELAKSANAAN RAMADHAN YANG MENEPATI SUNNAH

Puasa hendaklah dilaksanakan dengan “manual” lahiriah dan batiniah seperti yang telah ditetapkan dalam sunnahRasulullah s.a.w , antara pakej latihan pada bulan ramadhan ini ialah solat tarawih, membaca Al-Quran, memperbanyakkan sedekah,beriktikaf di masjid dan qiamullail.


Pelaksanan puasa mesti mengikut hukum sah dan batalnya, syarat-syarat dan adap-adap yang telah ditentukan melalui sunnah Rasulullah s.a.w. Ia tidak boleh dilaksanakan mengikut adat,nilai tradisi atau kebiasaan semata-mata. Antara sunnah Rasulullah s.a.w. dalam berpuasa ialah:


1) Memantapkan Niat
Wajib berniat puasa sebelum terbit fajar. Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud:”sesiapa yang tidak menetapkan untuk berpuasa pada malam hari sebelum fajar, maka tiadalah puasa baginya.”(Riwayat Imam al-Dar Qutni dan al-Baihaqi)


2) Melewatkan Makan Sahur
Hadis Nabi s.a.w. melewatkan makan sahur iaitu sebaik-baiknya sebelum subuh(fajar).
Hadis Nabi s.a.w yang bermaksud:”Apabila salah seorang daripada kamu mendengar azan sementara piring sudah di tangan, jaganlah piring itu diletakkan sehingga ia menunaikan hajatnya.”(Riwayat al-Hakim)

3) Meninggalkan Menipu,percakapan kotor dan karut
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:”Bukanlah dari itu, dari makan dan minum, namun puasa adlah dengan menahan diri daripada bercakap kosong dan lucah, maka jika seseorang memaki atau menyakitimu, maka jika seseorang memaki atau menyakitimu, maka katakana:”Sesungguhnya aku sedang berpuasa.”(Riwayat Ibn Khuzaimah,hadis sahih).


4) Tidak berlebihan dalam berkumur
Rasulullah s.a.w. berkumur-kumur dan memasukkan air kedalam hidung dan ketika itu dia berpuasa, akan tetapi dia tidak melakukannya secara melampau-lampau. Hadis Nabi s.a.w. yang bermaksud:”Berlampau-lampau semasa memasukkan air ke dalam hidung melainkan ia sedang berpuasa.”(Riwayat Abu Daud, hadis sahih)


5) Menyegerakan berbuka puasa
Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud:” Sentiasa manusia itu berada dalam kebaikan selama dia mendahulukan berbuka puasa.”(muttafaq’alaih)


6) Berpuasa dan tidak meninggalkan solat
Sesiapa yang meninggalkan solat, maka dia telah meninggalkan satu rukun penting dalam rukun islam selepas tauhid. Puasa tersebut tidak bermanfaat selagi dia meninggalkan solat. Sesungguhnya solat itu tiang agama dan ia bergantung kepadanya.


7) Menghidupkan malam dengan solat tarawih
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:”barang siapa yang mendirikan solat(tarawih) pada malam hari bulan ramadhan dengan penuh keimanan dan ikhlas, maka Allah mengampunkan segala dosanya yang telah lalu.”(Riwayat al-Bukhari)


8) Membayar zakat fitrah
Zakat fitrah merupakan amalan fardu, Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud:” Rasulullah s.a.w. telah menfardhukan zakat fitrah pada bulan ramadhan atas manusia.”(Muttafaq’alaih)


Perbanyakkan ibadat di bulan mulia ini,selamat beramal semua. :)


Artikel daripada:MAJALAH SOLUSI isu (No.34)

Comments
0 Comments

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...